Sustavi za dobivanje trenutnog odgovora (Learner Response Systems)

Learner Response Systems (Sustavi za dobivanje trenutnog odgovora), također poznati kao Student Response Systems su sustavi čija je najvažnija svrha stvaranje interaktivnosti između učitelja i učenika. Uglavnom se koriste za pomoć učenju u učionici putem bežičnih uređaja, ali u širem smislu pojam može obuhvatiti i povezivanje putem interneta za ostvarivanje učenja na daljinu.

Učitelj koristi računalo ili video projektor za prezentiranje gradiva učenicima. Najčešće, prezentacijski slide-ovi koji su dio sustava, uključuju pitanja s više ponuđenih odgovora. Učenici sudjeluju u procesu izabravši odgovor za koji misle da je točan i pritisnuvši odgovarajuću tipku na svojim bežičnim uređajima. Odgovora se nakon toga šalje na baznu stanicu, primatelja, koji je povezan na učiteljevom računalu. Program koji je također ključni dio sustava, obrađuje dobivene podatke te ih grafički prikazuje širem gledateljstvu. Velik udio takvih sustava omogućava i postavljanje drugih tipova pitanja poput numeričkih, ili točno/netočno radi postizanja veće funkcionalnosti.

Ovisno o potrebama učitelja, podaci se mogu skupljati anonimno, u slučaju glasanja, ili se može pratiti tko je dao koji odgovor u okolnostima kada se traži praćenje napretka učenika. Dobiveni podaci se mogu pohraniti i u bazi podataka koja se nalazi na učiteljevom računalu, a nakon prezentacije se mogu generirati dodatna izvješća za daljnju analizu.

Postoje mnogi razlozi zašto koristiti takve sustave. Tendencija odgovora zasnovanog na psihologiji mase (glasanje za opciju za koju je glasala većina ljudi) u ovakvim sustavima nije prisutna jer se ne može vidjeti tko je što odgovorio, za razliku od dizanja ruku. Također, dosta profesora na sveučilištima diljem svijeta počelo je koristiti LRS sustave za praćenje posjećenosti nastavi i ocjenjivanje kratkih testova, što bi bilo vrlo mukotrpno bez olakšavanja koje takvi sustavi pružaju. Prednosti korištenja i dodatne mogućnosti:

• Poboljšanje pažnje na nastavi

• Povećanje trajnosti znanja (lakše je zapamtiti nešto ako smo odgovarali na pitanje o tome)

• Anonimno glasanje

• Praćenje individualnih odgovora

• Trenutno prikazivanje rezultata

• Stvaranje interaktivne i zabavne okoline za učenje

• Trenutno provjeravanje znanja o ključnim pojmovima

• Skupljanje podataka za generiranje izvješća i analizu

Prepreke i izazovi za LRS:

• Cijena nabavka LRS uređaja

• Održavanje i popravak uređaja pod vlasništvom centralne jedinice ili organizacije

• Cijena nabavka, konfiguracija i održavanje prezentacijskog softwarea

• Pouzdanost i performans uređaja pod neoptimalnim uvjetima gdje ti uređaji mogu biti korišteni

U nastavku su navedeni komercijalni primjeri takvih sustava. Za besplatne alternative kliknite ovdje.

ActivExpression 

ActivExpression je sustav za davanje i primanje feedbacka u učionici između učenika i profesora. Razvija ga tvrtka Promethean, koja je među najkonkurentnijima u ovom području i nastao je kao proširenje njihovog prethodnog klikerskog sustava ActiVote, koji je omogućavao samo jednostavno glasanje ili odgovaranje auditorija. Sustav omogućuje profesorima postavljanje pitanja cijelom auditoriju i to u obliku kviza s ponuđenim odgovorima ili jednostavna pitanja tekstualnog ili numeričkog odgovora. Profesor može također jednostavno zahtijevati mišljenje učenika u odnosu na neku temu ili provjeravati njihovo predznanje prije početka nastave, te na taj način prilagoditi brzinu podučavanja. Profesori imaju i mogućnost spremanja svih odgovora u MS Excel ili nekom drugom prikladnijem formatu kako bi kasnije mogli otkriti gdje su slabe točke i s čim učenici imaju poteškoća. Prednost ovakvog sustava jest da profesor u stvarnom vremenu saznaje mišljenja i glasove svojih učenika te je tijekom čitavog trajanja nastave svjestan što oni razmišljaju. Takva povezanost profesora i učenika omogućuje kvalitetniju i bezbolniju nastavu i za jedne i za druge. Komunikacija se ostvaruje bežično i to na način da profesor instalira na svom računalu potrebne ActivExpression programske alate te na USB priključak priključuje ActivHub uređaj za primanje signala. Svaki je učenik opremljen ActivExpression uređajem koji direktno komunicira sa profesorovim računalom.

Prednosti: dobar izbor vrsta pitanja, direktna komunikacija, siguran i povjerljiv sustav, visoka fleksibilnost formata podataka

Nedostaci: komercijalna oprema (i softverska i hardverska), uključuje više uređaja što automatski znači veću mogućnost kvara, primjenjivo na relativno male grupe i učionice budući da svaki učenik mora biti opremljen jednim ActivExpression uređajem.

Za više informacija posjetite službenu web stranicu: http://www.prometheanworld.com/en-us/education/products/learner-response-systems/activexpression2

ActivEngage 

Vrlo sličan prethodno opisanom ActivExpression sustavu, budući da ih je razvila ista tvrtka, no njegova prednost je u tome što se ne moraju koristiti dodatni uređaji nego se učenici mogu povezati u sustav svojim laptopima, mobitelima ili tablet računalima. Potrebno je samo instalirati softversku podršku na profesorovom računalu i na svakom uređaju kojeg učenici ili studenti koriste svakodnevno i s kojim su već familijarizirani. Radi na vrlo širokoj listi operacijskih sustava:

• Windows XP SP3, Vista, 7 • Mac OS X 10.4.11 • iPhone 3G, iOS 4.2.1 • iPhone 3GS, iOS 5 • iPhone 4, iOS 5 • iPod Touch 2nd generation, iOS 4.2.1 • iPod Touch 3rd generation, iOS 5 • iPod Touch 4th generation, iOS 5 • iPad, iOS 5 • iPad 2, iOS 5 • Android OS 2.1 • Android OS 2.2 • Android OS 2.3

Prednosti: dobar izbor vrsta pitanja, direktna komunikacija, visoka fleksibilnost formata podataka, korištenje svakodnevnih uređaja bez dodatne opreme, primjenjiv na veće grupe učenika ili studenata

Nedostaci: komercijalna softverska podrška, manje povjerljiv jer učenici umjesto fokusiranja na nastavu mogu na svojim uređajima raditi druge izvannastavne aktivnosti

Za više informacija posjetite službenu web stranicu: http://www.prometheanworld.com/en-us/education/products/learner-response-systems/activengage

ActivProgress

Još jedan proizvod tvrtke Promethean kojeg valja napomenuti je ActivProgress, integrirano, mrežno-zasnovano rješenje za upravljanje podacima i socijalno podučavanje koji kombinira provjeru znanja u stvarnom vremenu i izvješće za omogućavanje odluka na temelju čistih podataka i za davanje osobnih instrukcija tamo gdje je to potrebno. Ova platforma spaja više izvora informacije kako bi stvorila konkretne podatke o razvoju znanja i vještina i u isto vrijeme omogućuje razmjenu tih podataka za veću socijalnu suradnju. Sustav može nadgledati napredak učenika u stvarnom vremenu i nastavnik u slučaju poteškoća savladavanja može odmah intervenirati i isporučiti osobne instrukcije koje imaju ogroman utjecaj na svakog učenika. Sustav je u potpunosti kompatibilan i integriran sa ActivExpression i ActivEngage sustavima što daje još veću brzinu dobivanja informacija. Na primjer, jedan mogući scenarij koji traje samo nekoliko minuta je sljedeći:

• Profesor zadaje test od nekoliko pitanja za utvrđivanje gradiva u sustavu ActivEngage

• Učenici na svojim uređajima odgovaraju na pitanja, što se odmah vidi u profesorovom računalu • Sustav ActivProgress prikuplja sve odgovore i radi statistike

• Profesor zatim, pomoću ActivProgressa identificira skupinu učenika koji trebaju pomoć, ali i skupinu pitanja u kojima su učenici najviše griješili.

• Na temelju toga, profesor može ponovo objasniti dio gradiva koji nije jasan većini, te davati kratke osobne instrukcije učenicima koji su općenito u testu imali poteškoća.

Za više informacija posjetite službenu web stranicu: http://www.prometheanworld.com/en-us/education/products/curriculum-and-assessment-management/activprogress

Top Hat Monocle

 

Top Hat Monocle je cjelina mrežno-zasnovanih softvera koje studenti i profesori mogu koristiti da bi mogli interaktivno komunicirati i davati feedback putem računala ili mobitela. Namijenjen je korištenju u višim godinama obrazovanja. Alat ima mogućnost provođenja raznih aktivnosti u učionici kao što su kviz pitanja i interaktivne demonstracije ali i pohranjuje skupljene informacije radi omogućavanja kasnijeg uvida i profesorima i studentima.

Alati Top Hat Monoclea su stvoreni s ciljem da iskustvo unutar učionice bude zanimljivije, da se pamćenje informacija od strane studenta produžuje te da ih se potakne na razvoj dubljeg interesa za gradivo koje se podučava u učionici. To se postiže kroz nekoliko alata koje dopuštaju instruktoru provođenje anketa, kvizova, demonstracija ali i mnogo drugih aktivnosti unutar učionice.

Top Hat Monocle je također posebno povoljna alternativa klikera koja osim osnovnih klikerskih funkcija pruža još i dodatne. Većina klikera dobro radi, ali zahtjeva od studenata da svaki kupi svoj kliker, što je većini neisplativo za nešto što će ionako koristiti samo na nastavi par puta. U tom pogledu ovakav sustav daje odlično rješenje, jer iako fundamentalno nije kliker, on uspješno rješava problem aktivnog učenja i davanja feedbacka u učionici.

 

Remind101


Ovaj sustav omogućava profesorima uspostavljanje kontakta sa učenicima putem mehanizma grupa. Svakoj je grupi pridružen kod koji se daje na korištenje učenicima i roditeljima. Pomoću koda omogućena je komunikacija putem e-maila i SMS-a. To je posebno prigodno u današnje doba kada su i učenici i profesori prezauzeti za osobnu komunikaciju.

 


Edmodo


Edmodo je društvena mreža namijenjena profesorima i studentima. Omogućava besplatno i sigurno društveno okružje za učenje kako bi se cijeli razred mogao međusobno povezati i surađivati. Korisnici sustava mogu slati poruke, diskutirati, davati i ocjenjivati zadaću te dijeliti digitalne materijale kao što su poveznice, slike, video, dokumente i prezentacije.  

Iako web stranica ima puno opcija, autori su napravili jako dobar posao pojednostavivši proces registracije. Potreban je samo e-mail, korisničko ime i lozinka. Jednom kada se korisnik ulogira, može stvoriti novu grupu. Time se, slično kao i kod remind101 sustava, dobiva kod koji omogućuje drugima da komuniciraju i dijele materijale. Većina ljudi se lako snalazi u Edmodo-u budući da dizajn jako podsjeća na svima dobru poznatu društvenu mrežu Facebook.

 

Besplatne alternative

Socrative

 

Socrative je jedna od besplatnih alternativa LRS zasnovana na komunikaciji uređaja putem internetskog pretraživača. Socrative je razvijen na prestižnom sveučilištu MIT, i to od studenata na diplomskom studiju, te radi na bilo kojem uređaju, bio to smartphone, tablet računalo ili laptop. Potrebno je samo imati besplatni account na stranici http://www.socrative.com/. Account može biti profesorskog ili studentskog tipa. Sustav radi na principu odvojenih soba (rooms), što znači da se profesor i studenti koji žele pristupiti njegovim materijalima pridružuju istoj sobi gdje je komunikacija moguća u stvarnom vremenu. Čim student odgovori na pitanje to se automatski grafički prikazuje na profesorovom računalu ili može biti poslano mailom radi daljnje analize. Profesor može dati pitanje s ponuđenim odgovorima, točno/netočno, pitanja s kratkim odgovorom, brzi kviz za provjeru znanja, ili ponuditi exit ticket (kartu za izlaz) gdje studenti pišu svoje dojmove o nastavi i predlažu eventualna poboljšanja kvalitete podučavanja. Također, kako bi se povećala interaktivnost i zabavni sadržaji, predviđene su i igre poput Space Race gdje se studenti dijele na timove i natječu se tko će točnim odgovorima najdalje poslati svoju raketu u svemir.

Prednosti: Potpuno besplatan, nije potrebna programska pordrška, brza registracija, fleksibilnost pitanja i formata odgovora, mogućnost spremanja podataka, mogućnost korištenja jednog uređaja na više ljudi (na primjer, ako neki student nema smartphone, može se prijaviti na susjedovom i time se uključiti u nastavu)

Nedostaci: Možda bi bilo dobro dodati i opciju za odgovaranje putem SMS-a, kako bi se omogućilo sudjelovanje sa „zastarjelih“ mobitela.

PollEverywhere

 

PollEverywhere je još jedna besplatna alternativa za LRS, koja omogućava odgovaranje na pitanja s ponuđenim odgovorima ili pitanja kratkog odgovora. Korišten je uglavnom za dobivanje feedbacka od slušatelja prilikom prezentacije, no može se koristiti i u svrhu provjere znanja jer ima opcije spremanja podataka i grafičkog prikaza u stvarnom vremenu kao i drugi opisani sustavi. Slično kao i Socrative (jedina je razlika što nije organizirano po sobama), korisnici se uključuju u proces putem internetskog preglednika, ali je moguće i odgovaranje na pitanja putem SMS poruka što daje dodatnu fleksibilnost i sveobuhvatnost sustavu.

Prednosti: Besplatan za dvorane od 40 ljudi i manje, potrebna registracija samo za profesora, mogućnost spremanja podataka, mogućnost sudjelovanja SMS porukom

Nedostaci: Potrebno plaćanje za dvorane s većim kapacitetom, ograničen izbor vrsta pitanja koje se mogu postaviti (nema podrške za kvizove i interaktivne igre)

Mentimeter

 

Treća odlična besplatna alternativa LRS sustava je Mentimeter koji također radi putem web preglednika i koristi se u poslovne, prezentacijske, obrazovne i osobne svrhe. Međutim, ovaj je sustav specifičan po tome što ne zahtjeva niti registraciju. Profesor može u roku od 20 sekundi na web stranici www.mentimeter.com postaviti pitanje i ponuditi odgovore čime se dobiva jedinstveni kod pitanja. Odmah nakon postavljanja pitanja studenti mogu posjetiti web stranicu www.vote.rs koja služi isključivo za glasanje putem mentimeter sustava. Tamo unosom koda pitanja mogu odgovoriti i cijeli nekad mukotrpni proces prikupljanja mišljenja i odgovora može biti gotov u roku minute. No, zbog anonimnosti, sustav može biti korišten samo za dobivanje feedbacka ili provjeravanje općeg znanja publike a ne pojedinačnog.

Prednosti: Potpuno besplatan, nije potrebna registracija, ogromna brzina i efikasnost.

Nedostaci: Moguće je samo anonimno glasanje (jedini identifikator je IP adresa kojom se ograničava broj odgovora koje korisnik može dati), moguće je postaviti samo pitanja s ponuđenim odgovorima.

Natrag na kategorije