U sklopu diplomskog zadatka potrebno je istražiti metode automatskog i ne-automatskog prikupljanja i predstavljanja znanja (eng. knowledge acquisition and representation). Naglasak staviti na jednostavnost upotrebe za korisnike s minimalnim informatičkim vještinama. Predložiti i uspostaviti rješenje te demonstrirati njegovu uporabivost na primjeru prikupljanja znanja od eksperta iz područja tehničkog savjetovanja.
Tekst rada: Prikupljanje i predstavljanje znanja za tehničko savjetovanje
Sastanak je održan 2.3. u 17h na ZESOI-u, kabinet 121. Sastanku su nazočili asistenti Predrag Pale i Juraj Petrović i ja.
Razgovarali smo kojoj se temi želim posvetiti pri izradi završnog rada i zaključili da će biti nešto vezano za generiranje znanja iz prikupljenog znanja što će biti obrađeno teoretski i na konkretnom primjeru.
-TOOLKIT FOR DEVELOPMENT OF EXPERT SYSTEMS izvor [1]
>> primjer jednog softvera za izgradnju ekspertnog sustava >> karakteristike te link za demo
- A Proposed Methodology For Expert System Engineering Izvor [2]
>> kako izgraditi ekspertni sustav, objašnjeno na temelju iskustva
- Expert System for Maintenance Decision Support Izvor[3]
>> riječ je o detaljnoj dokumentaciji jednog ekspertnog sustava i prikazano je kako on izgleda i funkcionira >> objašnjeno je ponešto teorije, što je ekspertni sustav, koje su mu značajke >> dvije korisne skice s opisima >> spomenuto je zanimljivo svojstvo da cilj ekspertnog sustava nije učiniti korisnika pasivnim, već bi trebao biti dodatni izvor znanja za korisnika >> poželjno je da je omogućena komunikacija između ES-a i korisnika
- The Knowledge Acquisition and Representation Language KARL Izvor:[5]
>> jezik za prikaz prikupljenog znanja >> spominju se još neki jezici za formalni prikaz znanja i da su bolji od prirodnog jezika jer su precizniji i mogu se automatski evaluirati
Sastanak je održan 20.3. u D121, 12:30-12:50. Sastanku su nazočili asistenti Predrag Pale i Juraj Petrović i ja.
Na sastanku smo raspravili dosadašnji napredak i razvili neke nove ideje. Primjerice, jedna ideja je kontatkirati veća poduzeća iz Zg i raspitati se kako su riješili pitanje tehničke podrške.
EXPERT SYSTEMS FOR TECHNICAL DIAGNOSIS – SOME PRACTICAL ISSUES izvor[6]
Knowledge Acquisition and Representation izvor[7]
Sastanak je održan 26.3. u 11.30h na ZESOI-u, kabinet 121. Sastanku su nazočili asistenti Predrag Pale i Juraj Petrović i ja.
Razgovarali smo o tijeku napretka i kako ga ubrzat. Definirane su točke koje bi trebalo riješit do idućeg ponedjeljka:
Kompletni izvještaj nalazi se na diani. Ovdje navodim sažetak:
prikupljanje i prikaz znanja - značajke, vrste
1. Issues in Structuring the Knowledge-base of Expert Systems
>> The major bottlenecks in expert system development lie within the processes >> of eliciting and representing knowledge
2. A new method for knowledge representation in expert system's (XMLKR)
3. Representing Knowledge for Forensic Evidence Analysis
>> Prolog is basically a language for the representation of knowledge - enables >> knowledge representation in logic form...
ekspertni sustav - značajke, svojstva, podjele
1. članak
>> consider a tree diagram on paper describing how to solve a problem. By making a selection >> at each branch point, the tree diagram can help someone make a decision. In a sense, it is a >> very simple expert system.
>> programming environment which enables the construction of expert or knowledge based systems
>> Expert systems are computer programs that capture some of that knowledge and allow its dissemination to others.
>> An Expert (Knowledge Based) System is a problem solving and decision making system based on >> knowledge of it’s task and logical rules or procedures for using knowledge. Both the knowledge >> and the logic is obtained from the experience of a specialist in the area (Business Expert).
>> An Expert System is a program that emulates the interaction a user might have with a human expert >> to solve a problem. The end user provides input by selecting one or more answers from a list or by >> entering data. The program will ask questions until it has reached a conclusion. The conclusion may >> be the selection of a single solution or list of possible solutions arranged in order of likelihood. >> The program can explain, in English, how it arrived at its conclusion and why.
>> Humans still have the insight and intuition that computers are unable to possess--for now, anyway.
2. expert systems for help desk management software
>> These shells qualify as languages, although certainly with a narrower range of application than >> most programming languages.
softver za helpdesk - značajke
1. popis raznog open source softvera za helpdesk
2. link
>> Essentially, a help desk is a very large and complex database consisting of >> customer information, call reports, information regarding hardware and/or software, >> problems and solutions logs, and service level agreements
>> Cloud-based systems are hosted on servers outside of an organization and are located entirely >> online. ... Self-hosted systems, on the other hand, are hosted on a company’s servers and must >> be installed on each computer in the organization. Self-hosted systems are decreasing in >> popularity due to the cloud.
4. linko help desku i ekspertnim sustavima
>> General PC troubleshooting includes hardware problems (any of several dozen components), >> operating system problems, and application software problems
softver za helpdesk - primjer
riješit dilemu:
>> „Knowledge representation it is an infrastructure of an expert system which introduced many method for this.“ >> „Knowledge Engineering – The discipline od building expert system“ >> „Expert system is the end point of knowledge engineering...“
1. registrirala sam se na nekoliko stranica s popularnijim helpdesk alatima. Riječ je o komercijalnim programima ali su dostupni kao trial. Skinula sam programe, instalirala ih. Cilj je vidjeti koliko su takvi softveri inteligentni, što znači kada oni sami za sebe kaožu da su inteligentni, omogućuju li prikupljanje znanja i u kojim oblicima te postoje li naznake da se rad sa znanjem automatizira. Kroz par dana ću ih proučiti.
2. uredila sam listu prikupljenih članaka i usmjerila sa na ono što ima veze s helpdeskom, a preopširne teme izbacila.
3. Pročitala sam nekoliko članaka
3.1 Help Desk System with Intelligent Interface
to provide a way of easily maintaining the system.
focusing on a part of the help information and guided interaction when the user is unclear about appropriate keywords.
3.2 Knowledge Acquisition and Representation
3.3 AUTOMATIC KNOWLEDGE ACQUISITION FOR EXPERT SYSTEMS
3.4 Validation of Expert Systems
3.5 KRITON: a knowledge-acquisition tool for expert systems
3.6 Ontologies and Knowledge Bases - Towards a Terminological Clarification
labosi/blicevi i ostalo
MI
MI
Zbog problema s pristupom ovoj stranici i nemogućnosti objavljivanja, tjedni napredak je zabilježen u datoteci i objavljen na mojoj web stranici na diani. Prikupljeni članci su grupirani, sortirani i pripremljeni za korištenje prilikom pisanja rada.
Jedna od početnih ideja bila je istražiti neko softversko rješenje za helpdesk, uhodati ga i prikazati uloge koje korisnici imaju prilikom korištenja. Obzirom da slobodno dostupna rješenja to rješavaju na jednostavan način, zaključila sam da će to biti nedovoljan izazov. Prema sugestijama, proširila sam područje pretraživanja softvera koji se koriste u helpdesku s naglaskom na one koji omogućuju rad sa znanjem. Istražila sam jedan alat za izgradnju ekspertnih sustava i u njemu napravila svoj testni ekspertni sustav. Softver je web based, slobodno dostupan i napisan u javi. Datoteke i primjeri dodani su na dianu.
Sastanak je održan 7.5. u 13.50h na ZESOI-u, kabinet 121. Sastanku su nazočili asistenti Predrag Pale i Juraj Petrović i ja.
Sastanak je održan 17.5. u 9.00h na ZESOI-u, kabinet preko puta 121. Sastanku su nazočili asistenti Predrag Pale i Juraj Petrović i ja.
>> XpertRule Knowledge Builder (Standard Edition).... >> Unfortunately, we do not offer trial versions of our products. >> 995 pounds sterling per user >> These special prices (in UK pounds) are per user and available to Universities and >> other similar educational organisations.
ES - builder slika sučelja
Jednostavniji je . Nudi osnovne mogućnosti i vrlo je user friendly. Ima nekoliko buttona, ali to je dovoljno da se napravi sve što je potrebno bez ikakvih komplikacija. Negativno je što ne prikazuje hrvatske dijakritičke znakove i što nema mogućnosti dodavanja pravila iznad nekog već samo ispod. Tako da ako zaboravite neko pravilo na početku, treba pola stabla obrisat i ispočetka.
Corvid slika sučelja
Nije pretjerano kompliciran jer ima user friendly tutorial i nakon odgledanog tutoriala, recimo pola sata, sat, moguće je svladati korištenje. Nudi razna čudesa, rad s bazom podataka, povezivanje s raznim appletima, servletima, jako je puno pažnje posvećeno definiciji varijable kao takve i zaista jest moćan. Podržava forward i backward odlučivanje, unošenje vrijednosti tijekom računanja i prema tome izračun zaključka. JAko dobro razrađena logika. Ima jako puno mogućnosti za podešavanje, uređivanje, itd. Srećom, on omogućava dodavanje pravila i iznad, ispod, na istoj razini, i još neke kombinacije.
Kao nedostatke izdvojila bih što uz sve te napredne mogućnosti nema recimo jednostavnu opciju da se nekom zaključku pridruži slika. Problem je dodavanje i detaljnog, lijepo uređenog objašnjenja. Može se dodat samo txt datoteka ili se povezati na ranije generirani html dokument. Iako čita XML, nije si baš dobar s generiranjem lijepog html-a. Potrebno je previše klikat. Također, logika kojom se vodio programer ovog softver je malo neobična. Moj dojam je da se softver mogao puno efikasnije isprogramirati. Primjerice učestalo se koristi možda tri četiri postupka i potrebno je svaki put za svaki postupak previše klikanja i traženje odgovarajuće buttona na odgovarajućoj formi iza odgovarajuće forme što ga čini neintuitivnim za korištenje. Malo nezgodno, ali može se podnijet.
Sastanak je održan 27.5. u 12:00-12:13h na ZESOI-u, kabinet preko puta 121. Sastanku su nazočili asistent Juraj Petrović i ja.
Dobila sam dodatna uputstva kako oblikovati rad. Potrebno je skice sa slikama ne engleskom precrtat i pri oblikovanju se držat uputa navedenih na webu. Bilo bi poželjno umjesto ekspertnog sustava o kovanicama napraviti ekspertni sustav iz tehničkog područja. Također je poželjno da ekspertni sustav bude napravljen u više alata tako da mogu usporedit postupak izrade. Evenualno me neki jako dobar argument može spasit pa da to bude samo jedan alat.
Evo, sve zadaće su napisane, labosi iskodirani i sad mi je završni na prvom mjestu. Sadržaj rada je dodatno oformljen i podešen, reference usklađene. Sažimam tekst i prevodim ga. Verzija, i to ne v1.0, već v1.2 bit će gotova do kraja ponedjeljka. Do kraja utoraka planiram napravit ES iz tehničkog područja. Rješavat će probleme pri ostvrenju internet konekcije. Imam jedan koji mi može poslužit kao pomoćni izvor. Do kraja utorka bit će pripremljen i taj praktični dio.
Sastanak je održan 1.6. u 12h na ZESOI-u, kabinet 121. Sastanku su nazočili asistenti Predrag Pale i Juraj Petrović i ja. Razovarali smo o završnom radu. Trebam napraviti novi ekspertni sustav jer postojeći nisu zadovoljavajući. Kovanice nisu dovoljno pametne, a primjer s emailom ima dobru temu ali nije dostatan.
Napravljen je novi ekspertni sustav koji se bavi identificiranjem i uklanjenjem pogrešaka koje se mogu javiti pri korištenju Google Chrome interent preglednika. Napravljena je prezentacija i dovršena izrada dokumenta završni rada. Sve je uploadano i čeka provjeru.
6.6. rješen je administrativni dio posla - predani su svi potrebni papri u studentsku referadu. 10.6. svi korišteni izvori unešeni su u Zotero.